En annorlunda reseblogg

Jag andas för att jag reser och skriver

Om falafel, dyra lägenheter och mitt första stora äventyr

Publicerad 2015-11-18 09:38:23 i Allmänt,

Jag fick en fin kommentar som önskade veta lite mer om min tid i Paris. Hur jag hade råd, bodde osv.
Vågar knappt säga det högt men det är sju(!) år sedan nu och mycket har ju hunnit hänt sen dess.

... Som min klädstil till exempel.

Jag hade fantiserat och romantiserat Paris under hela min uppväxt och kände att jag måste dit någon dag. 
När det tog slut med min dåvarande pojkvän bokade jag en kurs i franska och åkte två veckor senare.
Det var en dyr kurs, på en privatskola, via en agentur. Med lika jättedyra boenden.

Men jag ville ha allt ordnat. Det var min första riktigt stora resa och i början kände jag mig så ensam så ensam. 
Men det som är så bra med att ta språkkurser är att det är lätt att hitta nya vänner!
Ett stort tips om man känner sig osäker att åka själv till ett nytt land. Egentligen räcker det med en tvåveckorskurs skulle jag säga. Då har du hunnit hitta vänner och känt in dig på nya landet.

Jag tror att man kan hitta mycket billigare kurser på plats eller om man gräver runt lite via nätet. 

Jag hade en kompis som använde sig av en hemsida för att hitta boende kommer jag ihåg. Kommer tyvärr inte ihåg vilken. Hittade den här sidan till exempel: erasmusu.com
Själv betalade jag 7000 kr/mån för en studio- det vill säga ett rum med kokvrå. 
Jag var så nöjd över mitt lilla krypin! Men nu i efterhand fasar jag över hur dyrt det var!

Jag hade samlat ihop pengar jag tjänat på sommarjobb och brände alltihopa därborta. 
Men är man duktig på franska kan barjobb och restaurangjobb kanske vara något. En svensk tjej som pratade okej franska jobbade extra med det. En annan tjej hade utbildning och erfarenhet av modebranschen så hon kunde jobba inom den branschen på engelska. 
Disneyland Paris brukar rekrytera i Sverige vet jag också.
Eller varför inte höra med Svenska kyrkan om de behöver hjälp.


Jag tycker också att man ska kolla upp Au pair-alternativet för Paris är ingen billigt stad att leva i tyvärr.

Men ja, Paris är fantastiskt!
Och vad än Lonely Planet-guideboken än säger så har det ljusgröna falafelstället på hörnet den bästa falafeln. Inte det mörkgröna med lång kö. Det är statistiskt bevisat i min vänkrets!

Vet inte om någon blev så mycket mer hjälpt av det här inlägget. Jag reser ju på ett helt annat sätt idag. Paris-vistelsen var väldigt förplanerad och superdyr så jag har tyvärr inga fler spara-pengar-tips när det kommer till den vackra vackra staden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra B.

Jag satsar på 50 länder innan jag är 30. Och jag vill ha sett alla länder innan jag dör. Däremellan vill jag skapa så många nya minnen jag kan. Och här delar jag med mig av några. Länder hittills: 29 Senaste nya landet: Australien Alla besökta länder: Australien, Jamaica, Kuba, Frankrike, Tyskland, Grekland, Rumänien, Malta, Tjeckien, England, Spanien, Portugal, Marocko, Bolivia, Argentina, Paraguay, Uruguay, Brasilien, Chile, Peru, Sydkorea, Norge, Danmark, Finland, Belgien, Montenegro, Italien, Israel, Kroatien.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela