En annorlunda reseblogg

Jag andas för att jag reser och skriver

En liten bok med röda pärmar

Publicerad 2015-09-09 11:33:18 i Allmänt, skriva,

Bland det mest värdefullaste jag har är mitt pass. Det är värdefullt i dubbel bemärkelse.
 
1. För att det har tagit mig till så många länder, upplevelser och minnen. 2. Men också för att det kan vara värt så mycket som 80 000 kronor på svarta marknaden.
 
Innehar du ett svenskt pass ska du vara glad över det och komma ihåg att det inte är en självklarhet.
 
Det svenska passet är det andra bästa passet i världen, baserat på hur många länder man är välkommen till/kan söka visum till. Etta kommer Holland.
Vi kan åka i princip vart vi vill i världen för att det står sju bokstäver i rätt kombination på framsidan: Sverige.
Andra människor bli avvisade för att deras bokstäver står i fel kombination. Endel har inget pass att ha några bokstäver instämplade på.
 
 
 
På kibbutzen, i Israel, där jag volontärarbetade för några år sedan fanns det två tjejer som skulle ut och resa. De hade fått visum till Nya Zeeland eftersom att den ena hade en amerikansk mamma, den andra en engelsk. Så de hade två pass att välja bland. Ett Israeliskt, ett västerländskt.
Men deras israeliska kompisar som bara hade ett, ja de kunde inte följa med.
 
Sådant lotteri är livet.
 
 

Kommentarer

Postat av: Erica

Publicerad 2015-09-09 14:11:09

Har inte riktigt reflekterat över hur bra vi har det som har svenska pass. Känner mig mycket mer tacksam över det nu efter att ha läst detta.

Svar: Tack, det var helt min mening med inlägget. Känn både tacksamhet och stolthet!
Sandra B.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra B.

Jag satsar på 50 länder innan jag är 30. Och jag vill ha sett alla länder innan jag dör. Däremellan vill jag skapa så många nya minnen jag kan. Och här delar jag med mig av några. Länder hittills: 29 Senaste nya landet: Australien Alla besökta länder: Australien, Jamaica, Kuba, Frankrike, Tyskland, Grekland, Rumänien, Malta, Tjeckien, England, Spanien, Portugal, Marocko, Bolivia, Argentina, Paraguay, Uruguay, Brasilien, Chile, Peru, Sydkorea, Norge, Danmark, Finland, Belgien, Montenegro, Italien, Israel, Kroatien.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela