En annorlunda reseblogg

Jag andas för att jag reser och skriver

Boktips i världen

Publicerad 2015-09-24 12:58:00 i Allmänt, böcker,

Här kommer ännu ett boktips!
 
Carmilla Floyds Respekt
När jag läste den här boken blev jag helt tagen. Det är en reportagebok och handlar om ungdomsgäng i Los Angeles. Floyd har följt flera ungdomar på väg in i/ i / på väg ut ur gäng.
Ungdomarna har en tragisk öppenhet om droger, våld och skolk som om det vore normalt. Som om det är helt normalt att se sina vänner bli skjutna på gatan innan man ens inte hunnit ur tonåren.
Det var den här boken som lärde mig vart "shot gun" kommer ifrån och sen dess använder jag inte det. I alla fall inte i den meningen att jag vill sitta i framsätet på en bil.
 
Jag tycker den här boken borde ingå i högstadiets svenskautbildning. (Istället för Väinö Linna som jag fortafrande drömmer mardrömmar om tio år senare.)
Svenska ungdomar borde få mer utbildning i hur andra ungdomar växer upp, denna sekund. Att vi oftast är skonade från allt hemskt som händer runt om i världen. Majoriteten av oss har inte fått våra underliv uppskurna eller sett en hel by förtvina i sjukdomar.
 
Men tillbaka till boken. Den är väldigt lättläst och du kommer sluka den och förhoppningsvis få dig att tänka efter. Läs!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra B.

Jag satsar på 50 länder innan jag är 30. Och jag vill ha sett alla länder innan jag dör. Däremellan vill jag skapa så många nya minnen jag kan. Och här delar jag med mig av några. Länder hittills: 29 Senaste nya landet: Australien Alla besökta länder: Australien, Jamaica, Kuba, Frankrike, Tyskland, Grekland, Rumänien, Malta, Tjeckien, England, Spanien, Portugal, Marocko, Bolivia, Argentina, Paraguay, Uruguay, Brasilien, Chile, Peru, Sydkorea, Norge, Danmark, Finland, Belgien, Montenegro, Italien, Israel, Kroatien.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela