En annorlunda reseblogg

Jag andas för att jag reser och skriver

Böcker från andra kulturer

Publicerad 2015-09-18 11:58:00 i Allmänt, jordglobsinspiration,

Det finns ett sätt på som du kan resa helt gratis. Det stavas: bibliotek!
Att resa i böcker är en häftig och härlig känsla. Är böckerna bra lämnar de dig som att du själv har varit på platserna där boken utspelar sig.
 
Så här kommer lite boktips. De är inga guideböcker utan mer inspiration för andra länder och kulturer.
 
 
Lila hibiskus av Chimamanda Ngozi Adichie
Adichie har skrivit flera bra böcker och hon slog igenom med En halv gul sol.
Alla hennes böcker handlar om Nigeria mer eller mindre. Lila hibiskus träffade mig hårt i mellangärdet. Den handlar om en familj där pappan utåt är en frälsare för landet medan innanför hemmets väggar misshandlar sin familj. Man vet inte vad man ska tycka om hela situationen, för pappan tror att handlar rätt genom att uppfostra sina barn till en stark katolsk tro. Men det är som att han glömmer att kärlek och frihet är minst lika viktigt.
 
Lila hibiskus är dessutom inte lika lång som En halv gul sol om det har skrämt bort dig från Adichies böcker.
 
 
Bilal av Fabrizio Gatti
Varför den här boken inte har blivit årtiondets bok redan, är för mig ofattbart. Den här boken är SÅ viktig precis just nu. Detta är en reportagebok och alltså helt sann.
Gatti är en italiensk journalist som wallraffar sig igenom slavrutten till Europa. Han riskerar livet för att berätta för oss hur många som riskerar sina liv för att ta sig till Europa. Gatti ger oss en bild att det är MÄNNISKOR som försöker ta sig till Europa inte bara ett gäng afrikaner som tycker att livet är tråkigt i sina hembyar.
Be alla du känner att läsa den här boken. Och kasta helst den i ansiktet på alla du känner som röstar på Sverigedemokraterna, tack!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra B.

Jag satsar på 50 länder innan jag är 30. Och jag vill ha sett alla länder innan jag dör. Däremellan vill jag skapa så många nya minnen jag kan. Och här delar jag med mig av några. Länder hittills: 29 Senaste nya landet: Australien Alla besökta länder: Australien, Jamaica, Kuba, Frankrike, Tyskland, Grekland, Rumänien, Malta, Tjeckien, England, Spanien, Portugal, Marocko, Bolivia, Argentina, Paraguay, Uruguay, Brasilien, Chile, Peru, Sydkorea, Norge, Danmark, Finland, Belgien, Montenegro, Italien, Israel, Kroatien.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela