En annorlunda reseblogg

Jag andas för att jag reser och skriver

Tips att resa själv DEL 1: Säkerheten

Publicerad 2015-09-07 10:57:38 i Allmänt, resa,

Jag har varit i 28 erkända stater plus två icke erkända stater. Jag har rest själv i 16 av de 28 länderna och 1 av de ej erkända staterna.
 
Jag har inte blivit våldtagen.
Jag har inte blivit rånad.
 
Däremot har jag blivit lurad på pengar och jag har fått skamliga förslag. Men vet ni, det har jag i Sverige också.
 
La paz, Bolivia
 
Är du tjej och vill se världen? Åk! Vänta inte på att någon ska vilja följa med. Vänta inte på att någon ska ha pengar nog att följa med. Åk!
 
Jag säger inte att det kommer vara lika säkert som på gatorna i Hudiksvall eller Simrishamn men du kommer inte bli påhoppad det första du blir när du går av planet.
 
Men det finns några tips för att resan ska gå enklare. Jag skäms nästan att jag skriver de här för de borde inte behövas.
Tjejer ska inte behöva känna sig osäkra på grund av att de inte har en snopp mellan benen! Men tyvärr är det så läget ser ut i många delar av världen.
 
Sydkorea
 
1. Lämna ALLA smycken hemma. Ha högst några små ploppar till örhängen i öronen. Är de större finns risken att någon försöker riva av dem.
Att ha smycken på sig, även om de är från Gina Tricot, visar att man har pengar. Och det är inget du vill skylta med.
 
2. Klä dig efter vart du är. På väldigt många ställen i världen betyder det långärmat och långa byxor. Så se till att ha med dig svala, bekväma kläder.
 
3. Ha pengar, pass/passkopia och bankkort på flera olika ställen. Jag har två bankkort med mig när jag reser och passkopior lite varstans. Kom ihåg: har du ett svenskt pass så innehar du ett av de mest eftertraktade passen i världen! Var stolt över det, men skylta inte med det heller.
 
4. Gå gärna ut på pubar och nattklubbar men gå med ett större gäng och se till så att ni bestämmer att ni ska hålla ihop.
 
5. Ta med kondomer! Många killar kan se det som en enkel biljett att få dig på fall och gravid och sen hoppas få komma till Sverige. Det här är tyvärr sant och du kan aldrig lita på att de har med sig kondom. Ja, och sen könsjukdomar och sådant ni vet.
 
6. Res i dina sunkigaste kläder! Jag träffade en tjej i Uruguay och helt plötsligt kom vi att prata om att resa mellan städer och byar själv. Både hon och jag tog på oss det sunkigaste vi hade med oss och gjorde oss så oattraktiva som möjligt. Det låter så sorgligt när jag skriver det men det kan faktiskt hjälpa att du får vara ifred.
 
7. Skippa handväskan. Ha en magväska som du kan ha innanför kläderna och ha sedan en liten börs i fickan med nog med pengar för dagen, men som du också skulle kunna ge iväg om du blev rånad.
Handväskor blir ofta ryckta/avskurna på gatan.
 
 
Och bara för det har jag på mig handväska på den här bilden. Haha. Men det är i Berlin vilket för mig kändes tryggt nog att ha handväska.
 
 
 
Jag förstår att tipsen kan låta som att det är läskigt att resa själv. Men om du följer tipsen kommer du antagligen ha en jätterolig tid och få fantastiska upplevelser.
 
Jag vet också att alla tips inte behövs i alla länder och gäller alla män. Men jag har rest i Europa, Asien, Sydamerika, Nordamerika och Afrika och jag har behövt ta till tipsen någongång på alla kontinenterna.
 
Ut och res tjejer!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra B.

Jag satsar på 50 länder innan jag är 30. Och jag vill ha sett alla länder innan jag dör. Däremellan vill jag skapa så många nya minnen jag kan. Och här delar jag med mig av några. Länder hittills: 29 Senaste nya landet: Australien Alla besökta länder: Australien, Jamaica, Kuba, Frankrike, Tyskland, Grekland, Rumänien, Malta, Tjeckien, England, Spanien, Portugal, Marocko, Bolivia, Argentina, Paraguay, Uruguay, Brasilien, Chile, Peru, Sydkorea, Norge, Danmark, Finland, Belgien, Montenegro, Italien, Israel, Kroatien.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela