En annorlunda reseblogg

Jag andas för att jag reser och skriver

Mina bästa museum

Publicerad 2015-10-15 13:06:00 i Allmänt, jordglobsinspiration, resa,

Här kommer en lista på hälften av de bästa museumen i världen.
Andra halvan har jag inte upptäckt än.
 
Museum kan vara ett bra sätt att uppleva en ny stad eller ett nytt land. Men jag brukar faktiskt välja ut ETT museum som jag besöker. Det gör jag bland annat för att det tar tid och pengar att gå på museum och när man är på ett helt nytt ställe kan du få ut lika mycket av att sitta på en bänk och känna in nya dofter, se på människor och mumsa på nåt från det lokala bageriet.
 
ARoS - Århus, Danmark
Jag skrev om det här konstmuseumet i ett tidigare inlägg som ni kan läsa här.
 
 
Musei de la memoria y los derechos humanos - Santiago, Chile (Museumet för minnen och mänskliga rättigheter)
Här finns inspelningen av Salvador Allendes sista ord, svenska affisher där folk uppmanas att gå till Sergelstorg för att demonstrera mot Pinochet, filmer från militärkuppen och peronliga tillhörigheter från personer som miste livet på grund av Pinochet. Det är ett väl uppbyggt museum som ger dig all info om Pinochet/Allende-tiden och du går därifrån berörd och klokare. Ha minst några timmar!
 
La Sebastiana- Valparaìso, Chile
Casa de Isla Negra - Isla Negra, Chile
Jag hade inte hört talas om poeten Pablo Neruda förrän jag kom till Chile. Jag besökte inte huset i Santiago vilket jag ångrar lite. Men det var inte förrän jag åkte till Valparaìso som jag tänkte: Jag får väl ta och kolla vad stohejet med den där Neruda handlar om.
Det spelar ingen roll om man gillar poesi eller inte utan hans hem är fantastiska. Han var en samlare, men husen är ändå smakfullt inredda. Det finns mycket att kolla på och är väl värt att åka ut till Isla Negra.
Vågar nästan säga att han var Chiles Pippi Långstrump!
 
 
Museo Andes 1972 - Montevideo, Uruguay
Det här lilla museumet handlar om flygkrachen i Anderna på 70-talet. Det är nästan värt ett eget inlägg eftersom både jag och ägaren av museumet hade gråtit inför varandra när jag gick därifrån.
Det här det museum som jag blivit mest berörd av någonsin. De har samlat ihop personliga historier, tillhörigheter och vrakdelar. Tips tips tips!
 
Louvren - Paris, Frankrike
När jag bodde i Paris som 19-åring var min största förälskelse Louvren. Jag var där i tre månader och varje fredag efter klockan 18 var det gratis för ungdomar. Jag var där varenda fredag. Plus när mina föräldrar hälsade på, plus med klassen, plus när jag inte kunde låta bli att gå dit.
Varje fredag tog jag en ny avdelning. Och när jag sett alla började jag om. Däremot gick jag varje gång förbi Nike-statyn och beundrade den. När jag blir miljärdär ska jag köpa den för gillar den fortfarande väldigt mycket!
Och sen när jag hade strosat runt Louvren var det alltid utgång på någon bar eller klubb! Åhh, fina Paris!
 
Fotografiska - Stockholm Sverige
Gillar byggnaden som Fotografiska museet huserar i. När jag var där var utställningen jättebra och jag brukar inte höra någon som kommer ut därifrån besviken.
 
Sådärja ut och var kulturella!
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra B.

Jag satsar på 50 länder innan jag är 30. Och jag vill ha sett alla länder innan jag dör. Däremellan vill jag skapa så många nya minnen jag kan. Och här delar jag med mig av några. Länder hittills: 29 Senaste nya landet: Australien Alla besökta länder: Australien, Jamaica, Kuba, Frankrike, Tyskland, Grekland, Rumänien, Malta, Tjeckien, England, Spanien, Portugal, Marocko, Bolivia, Argentina, Paraguay, Uruguay, Brasilien, Chile, Peru, Sydkorea, Norge, Danmark, Finland, Belgien, Montenegro, Italien, Israel, Kroatien.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela