En annorlunda reseblogg

Jag andas för att jag reser och skriver

Om en värld i förändring

Publicerad 2015-11-16 08:44:02 i Allmänt,

Ibland undrar jag vart jag är någonstans. I Kina? Japan? Sydkorea? 
Det händer nämligen väldigt ofta att jag är den enda vita personen i affären, på gatan. 
Och jag hade någon fördom att Australiensare är vita. 
Men Australien är så mycket mer mångkulturellt! 
Och jag tror att om 200 år kommer barna få läsa i historieböckerna att människor såg ut på ett visst sätt på en viss plats. Då kommer rödhåriga inte bara finnas på Irland, sneda ögon kommer att synas på peruaner och personer lång svart hår kommer vara precis lika mycket svensk som den mörka personen bredvid sig.
Rätt häftigt vilken förändring världen går igenom nu ändå!

Sydney, Australien

Kommentarer

Postat av: FREEDOMtravel

Publicerad 2015-11-16 17:41:06

Och trots allt så har ju denna sorts förändringar, med förflyttningar, skett många gånger förr i historien. Engelsmän befolkade USA och Australien. När vi rest i Europa har vi fått höra mycket om hur olika folkgrupper flytt mellan olika länder när de terroriserats... så det har ju blandats vilt, även förr. Och idag lever vi förstås i en globaliserad värld där människor rör sig snabbt.

Svar: Ja och ändå har vi en tendens att "glömma bort" att alla är släkt med olika avstånd. De som är de "vita australiensarna" idag är ju mycket riktigt engelsmän i botten. Har funderat över det en hel del när jag varit här i Aussie!
Sandra B.

Postat av: Felicia 🐇

Publicerad 2015-11-17 00:00:05

Hejhe, har kikat lite på din blogg och tycker du skriver om mycket spännande! Läste att du hade bott i Paris som 19-åring och tänkte fråga om du kunde skriva något om det? Jag reste nämligen själv dit för första gången förra veckan och jag blev så kär så kär i den där staden och vill tillbaka prick nu. Hur försörjde du dig där? Hur bodde du? Kände du någon som bodde där? Skulle vara jätteintressant att läsa om hur du fixade det! :)

Svar: Tack för snälla ord! Det kan jag absolut göra. Håll utkik framöver :)
Sandra B.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra B.

Jag satsar på 50 länder innan jag är 30. Och jag vill ha sett alla länder innan jag dör. Däremellan vill jag skapa så många nya minnen jag kan. Och här delar jag med mig av några. Länder hittills: 29 Senaste nya landet: Australien Alla besökta länder: Australien, Jamaica, Kuba, Frankrike, Tyskland, Grekland, Rumänien, Malta, Tjeckien, England, Spanien, Portugal, Marocko, Bolivia, Argentina, Paraguay, Uruguay, Brasilien, Chile, Peru, Sydkorea, Norge, Danmark, Finland, Belgien, Montenegro, Italien, Israel, Kroatien.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela