En annorlunda reseblogg

Jag andas för att jag reser och skriver

Fuskande blåbär

Publicerad 2015-11-15 04:29:21 i Allmänt, resa,

Förra veckan gav jag mig in i blåbärsbranschen. Av desperation skulle jag nog säga...
Jag väntade nämligen på att någon av alla mina ca 50 jobbansökningar skulle höra av sig och mellanlandade i Coffs Harbour. 
Naiva jag trodde att i Australien där är allt schysst. Inte blåbärsbranschen ialla fall. 
Endel får inte betalt. Andra får uselt betalt. Den farmen jag var på betalade 84 kr/h till de som var duktiga. Och per hink till de som inte var det (45kr/hink). 
Att det betalade per timme till vissa gjorde att de slapp betala "för mycket" lön. 
Vi tar ett exempel! Mina kollegor plockade ca två hinkar i timmen vilket blir 90kr. Men de som fick betalt per timme plockade dubbelt så mycket... De skulle alltså egentligen ha haft 180kr/h men fick nöja sig med 84kr!!

Fult tycker jag!

Och det är ett slitsamt jobb.
Jag drack två liter vatten på åtta timmar och behövde inte gå på toa under hela dagen eller när jag kom hem!
Däremot hade jag dundrande huvudvärk varenda dag.

Men.

Jag hade världens bästa kollegor med mig från mitt hostel. Och vi skrattade oss igenom många svettiga timmar.
Och sen fick jag ett samtal om jobb. Tack.gode.gud.


Kommentarer

Postat av: FREEDOMtravel

Publicerad 2015-11-15 07:10:54

Intressant erfarenhet. Men hoppas att du får ett bättre jobb nu då!

Svar: Ja verkligen! Kul ändå att kunna säga att man varit bärplockare ;) jag har fått ett bättre jobb men de vet inte hur länge jag kan få jobba där, så just nu är det lite jobbigt. Backpacker-livet!
Sandra B.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra B.

Jag satsar på 50 länder innan jag är 30. Och jag vill ha sett alla länder innan jag dör. Däremellan vill jag skapa så många nya minnen jag kan. Och här delar jag med mig av några. Länder hittills: 29 Senaste nya landet: Australien Alla besökta länder: Australien, Jamaica, Kuba, Frankrike, Tyskland, Grekland, Rumänien, Malta, Tjeckien, England, Spanien, Portugal, Marocko, Bolivia, Argentina, Paraguay, Uruguay, Brasilien, Chile, Peru, Sydkorea, Norge, Danmark, Finland, Belgien, Montenegro, Italien, Israel, Kroatien.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela